Foto: Oeds Zandstra |
De
laatste zaterdag van juni wordt voor de 18 jarige motorcoureur Thomas van Leeuwen uit Wezep voor de derde keer een
historische dag in zijn racecarrière.
Onlangs
rolde er voor de klassementsleider in het Dutch ONK Moto3 (drie zeges uit
evenzoveel starts) een wild card door de bus voor de TT op het circuit van
Assen. Na eerdere deelnames aan de TT, als Red Bull Rookie in 2009 en wild card rijder 125-cc in 2011, krijgt van
Thomas nu de kans om zich via de trainingen te verzekeren van deelname aan de
race in de MotoGP3. De uitstekende resultaten vorig seizoen in het ONK en- IDM in combinatie met het sterke optreden dit
seizoen in het Dutch ONK Moto3 zijn manager Bertelli van het Italiaanse MotoGP3
team La Fonte Tasca Racing (coureurs Tonucci en Watanabe) niet onopgemerkt gebleven
en deze besloot dan ook een wild card voor van Thomas aan te vragen die door de
FIM geaccepteerd werd.
Thomas
begon zijn carrière op jeugdige leeftijd
als motorcrosser maar maakte snel daarna via de Aprilla Junior Cup de overstap
naar de wegrace wat met opa Teunis Ramaker en oom Wilhelm van Leeuwen, beide zowel
Nederlands kampioen als diverse keren TT
deelnemer niet vreemd was. Goede resultaten in de Junior Cup rechtvaardigden
een vervolg in de 125-cc klasse. Ook daar wist Thomas zowel in het ONK/IDM met overwinningen
en diverse podiumplaatsen naam te maken. Om de aansluiting richting wereldtop
niet te verliezen werd dit seizoen de overstap gemaakt naar de Moto3 klasse. In
samenwerking met Nico Bakker werd een, conform de richtlijnen van de MotoGP3, chassis
ontwikkeld met daarin een door EVL (Everhard van Leeuwen) ontwikkelde krachtbron.
Thomas#71: “Uiteraard was ik blij verrast met die wild card.
Ondanks dat het niet de eerste keer is blijft het heel speciaal om tussen de
beste rijders uit de wereld te mogen rijden en net als iedere coureur droom ook
ik van een carrière als MotoGP-coureur. We werken als team hard om onze
ambities waar te maken en dat is het pakken van WK – punten waarmee we willen bewijzen
dat we met onze door EVL ontwikkelde motor, een Bakker frame met als krachtbron
een speciaal door EVL geprepareerd Honda motorblok, de strijd aankunnen met
fabrieks KTM’s, Kalex KTM’s, de FTR
Honda’s de Suter’s ect. De spanning van de eerste keer is er niet zodat ik er
relaxed naar toe kan leven. Ik sta er goed voor in het Dutch ONK Moto3 en mijn
vertrouwen in ons materiaal is groot"
Foto: Oeds Zandstra |
EVL
Racing onderscheid zich op diverse aspecten van andere teams in de motorsport.
Ten eerste bestaat het team voornamelijk uit familieleden terwijl de motoren in
eigen beheer geproduceerd worden. Drie ONK-zeges en IDM podiumplaatsen hebben
bewezen dat het zonder peperduur topmateriaal mogelijk is de nationale en- IDM
top te bereiken en deze lijn wil het team voortzetten tijdens het komende WK
waar overigens een fors prijskaartje aan hangt en Thomas beseft zich dat zonder de inbreng van de bestaande
sponsoren en met de onlangs tot stand gekomen overeenkomsten met Jumbo
Supermarkten, Repsol, Brouwer Motors en 71WorkX het onmogelijk zou zijn om van
deze unieke gelegenheid gebruik te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten