maandag 13 mei 2013

Racesport.nl: “Oppermachtige Van Leeuwen wint met groot verschil in Dutch Moto3”


Pas na afloop van de race kon er rustig adem gehaald worden en brak in Hengelo letterlijk en figuurlijk de zon door.

Met uitstekende perspectieven startte drie weken geleden het seizoen voor Thomas#71. De 1e IDM race in Lausitz eindigde echter in een regelrechte nachtmerrie.

Reeds in de trainingen leek de Moto3 motor er een eigenaardige werkwijze op na te houden. Vreemde vibraties vanuit het motor blok deden Thomas besluiten de motor langs de kant te zetten.
Na een grondige inspectie bleek een onderdeel in het motorblok te zijn gebroken, welke grote schade aan had kunnen richten. Door het oog van de naald zijn we gekropen, als Thomas 100 meter verder was gereden dan was de ravage niet te overzien geweest.
Het uitvoeren van een noodreparatie stelde ons beslist niet gerust. Het bleef billenknijpen opdat de motor het zou blijven doen.
Foto Tiny Kolsters

In de eerste kwalificatie schuift Thomas “netjes” de grindbak in. De motorfiets helaas allerminst en belandt na een salto op de kop in het grind. Cockpit ligt eraf, tank plat, kuipen aan spaanders, sensoren afgerukt, voorwielas krom enz. enz. Wat een prachtige Moto3 was, is in een klap een wrak.
Monteurs Be, Udo en EvL met de hulp van opa Teunis en Jan lukt het de motor weer op te lappen zodat Thomas de 2e kwalificatie toch nog een poging kan doen om zijn tijd te verbeteren.
De Motor blijft protesteren, ditmaal blijkt een airbox sensor de oorzaak te zijn.

Voor de race die kort na de 2e kwalificatie verreden wordt worden de meest essentiële zaken gecheckt. Na de verkenningsronde geeft Thomas echter al aan dat de motor wederom protesteert. EvL kan op dat moment niets meer doen en Thomas gaat op hoop van zegen van start. Na slechts een halve ronde besluit Thomas wegens vreemde geluiden uit het motorblok, wederom de motor aan de kant te zetten. Op de data zijn vreemde grafieken te zien die op een probleem wijzen echter is niet duidelijk welk probleem. De ingeschakelde Ghisbert van Ginhoven probeert met volle overgave het probleem op te lossen, maar ook hij moet zich om kwart over 12 ook gewonnen geven. Onze Moto3 blijft een mysterie wat zich niet wil laten ontrafelen. De 2e race moet Thomas helaas vanaf de kant bekijken.

Foto Tiny Kolsters


Thuisgekomen wordt de volgende dag het motorblok volledig gestript en weer blijkt er een onderdeel te zijn gebroken. EvL reviseert het motorblok met nieuwe frisse onderdelen. Pas afgelopen maandagavond geeft het motorblok weer een eerste teken van leven.

EvL wordt, na het beluisteren van beelden die gemaakt zijn n.a.v. opnames van TV Gelderland, plotseling lijkbleek wanneer hij hoort dat het motorblok nog steeds een vreemd bijgeluid maakt.
Voor de tweede keer in korte tijd wordt het volledige blok uit elkaar gedraaid op zoek naar de oorzaak van dit geluid.

We besluiten de IDM in Zolder te laten voor wat ie is en in overleg met Thomas#71, de motor te onderwerpen aan een functioneringstest in een race dichter bij huis, de 1e ONK in Hengelo Gelderland. De 125cc KTM wordt voor de zekerheid ingeladen.

Het wordt Thomas’ allereerste race op een “stratencircuit”, een keuze die hij nu hij 18 is zelf mag maken.
Strakke gezichten bij RacingTeam van Leeuwen hebben we definitief de oorzaak gevonden of kunnen we EvL naar ‘de dokter’ brengen….

Ook bij Thomas valt de spanning van zijn schouders, geen vreemde geluiden meer in het vooronder en de focus wordt verlegd naar het “onder de knie” krijgen van de Varsselring. Geen risico’s nemen en lekker rijden was de opdracht.
Als de eerste kwalificatie wordt afgesloten voert Thomas het deelnemersveld aan.

De tweede kwalificatie regent het, met de wetenschap dat de tijden in de regen niet worden verbeterd en dus zeker is van de pole, neemt Thomas geen enkel risico.

De Race is er een uit het boekje. Na vele regenbuien is het tijdens de Dutch Moto3 race droog. Thomas gaat er met een “kopstart” als een speer vandoor en heeft bij de eerste doorkomst al een gat van ruim 4 seconden geslagen. Daarna consolideert hij de race en komt met een voorsprong van zo’n 25 seconden op de rest van het veld als eerste over de finish.

Foto Jaap Kingma
Alle lof vanuit het team aan coureur Thomas#71, onder zeer moeilijke omstandigheden was het juist hij die het die het hoofd koel hield en met het nemen van de juiste beslissingen, fatale motorische schades voorkwam. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten